Stora torsdagen
Stilla veckan, den stora veckan, kulminerar i Triduum Sacrum, de heliga tre påskdagarna, från skärtorsdagens kväll till påsknatten. De utgör fastetidens crescendo och har karaktären av ett liturgiskt maraton. Ingen annan gång under året spelar gudstjänsten en så viktig roll i kyrkan.
Nu ges tre dagar som sammanfattar hela frälsningshistorien. Så långt möjligt lägger vi allt annat åt sidan för att fira Herrens påsk: åminnelsen av vår Frälsares lidande och död, nedstigande i dödsriket och uppståndelse från de döda. Ett firande som kastar ett förklarande ljus över all kristen gudstjänst. Det handlar inte om att högtidlighålla historiska händelser, men om att låta sig dras in i skeendet. Vi är ögonvittnen. Vi blir delaktiga. Vi smakar den kalk som Jesus bad att få slippa men tömde för oss.
På årets stora torsdag står eukaristins mysterium i centrum. Därför kallas denna dag också ”kalkens födelsedag”. Eukaristin sammanfattar och beseglar alla andra sakrament. Materien laddas med nåd. En kyrka utan sakrament riskerar att reducera evangeliet till underhållning. Till slut märker vi inte skillnaden.
På första dagen av det osyrade brödets högtid säger Jesus till sina lärjungar: ”Gå in till staden och hälsa den och den att er mästare säger: Min stund är nära. Jag vill hålla påskmåltid hos dig med mina lärjungar.” Jesu fråga: ”Var är salen där jag kan äta påskmåltiden med mina lärjungar?” gällde inte bara lärjungarna vid detta unika tillfälle. Den riktas till oss. Varje påsk vill Jesus fira måltid med oss. Men inte bara när det är påsk utan varje gång eukaristin firas, och brödet och vinet räcks oss. Men det stannar inte ens där. Varje dag och stund – inte endast när vi firar påsk, inte bara när eukaristin firas i församlingen – vill han fira måltid med oss i hjärtats övre sal. Den andliga kommunionen med Jesus är källan till varje lärjunges djupaste glädje. Dagligen inbjuds vi till den.
När vi hör inbjudan får vi svara med orden ur ett grekiskt troparion:
Kom, ni troende, låt oss i upprymdhet låta oss väl smaka
av Herrens gästfrihet vid odödlighetens bord i övre salen.
Vi som av Ordet har lärt oss ordet om det som finns där uppe,
låt oss prisa hans storhet.
Övers: A Piltz