“Världen blir eukaristi”
Innan prästmunken Gregorios tar oss med in i Den gudomliga liturgin, för honom i Chrysostomosliturgins gestalt, antyder han i introduktionens avslutande del något om frukterna av den gudstjänst där vi tar emot Kristi kropp och blod:
Vi tar emot Kristus inom oss och Kristus tar emot oss. Så blir Kristus på samma gång vårt hem och hemma i oss. Detta är det yttersta uttrycket för Kristi kärlek till oss.
Gregorios betonar att när det heter att vi genom kommunionen blir en enda kropp med Kristus, är det inget som sker på ett teoretiskt plan, utan verkligt och existentiellt. ”Han förvandlar oss till sin egen kropp, inte bara genom tron men i verkligheten.” Prästmunken återger här vad Johannes Chrysostomos vittnade om att han hört Kristus säga:
Jag är inte bara förenad med dig, jag är sammanflätad med dig … Jag vill inte att det ska finnas något emellan oss. Jag vill att de två ska vara ett.
Det är bara de heliga som kan uttrycka sig så djärvt, menar Greogorios, och påminner sig Symeon den Nye Teologens berömda vittnesbörd:
Lyssna nu, ty överväldigande är detta under!
Vi blir Kristi lemmar – och Kristus blir våra lemmar.
Kristus blir min hand, Kristus min eländiga fot;
och jag, min olycklige, blir Kristi hand, blir Kristi fot!
Jag rör min hand, och min hand är helt och hållet
Kristus, eftersom Gud är oskiljbar i sin gudomlighet –
glöm aldrig det.
I den tradition vi här närmar oss talar man sällan om ”mystik”, desto oftare om mysterium. Och mysteriet är framför allt knutet till gudstjänsten. Vi kan inte göra en mer djupgående ”mystik upplevelse” – om vi vill använda det språket – än att delta i den heliga mässan. Genom den regelbundna delaktigheten i den eukaristiska gudstjänsten blir den troende per definition en ”mystiker”. Men aldrig enbart för sin egen skull. Prästmunken Gregorios skriver:
När vi bär fram bröd och vin bär vi fram världen, och världen blir eukaristi. Genom Andens nedstigande, ’över oss och dessa gåvor som vi frambär’, blir människan helgad och skapelsen förnyad. Allting blir nytt: världen tar emot Guds välsignelse, och människan blir Kristus.