Kognitiv dissonans
Måndagens läsning: Jer 27:1–12
Kapitel 27 i Jeremias bok inleds med en skildring av ett politiskt toppmöte som år 593 f Kr hålls i Jerusalem med det politiska ledarskapet för en rad av de mindre staterna i regionen: Juda, Edom, Moab, Ammon, Tyros och Sidon. Det har gått fyra år sedan Främre Orientens oomstridde härskare, Nebukadnessar, fört bort delar av Jerusalems befolkning i exil till Babylon.
Det är inte svårt att ana ämnet för sammankomsten. Det råder spänning i området. De avskydda babylonierna har dragit sig tillbaka norrut, och Egypten gör nya försök att återta initiativet i regionen genom att skapa en koalition bland stater i de västra delarna av det babyloniska imperiet som kan utmana Nebukadnessar. Ledarna i toppmötet behöver enas om en gemensam strategi, och samtliga röstar för att på nytt ansluta sig till Egypten vars ställning fortfarande är stark trots nederlaget vid Karkemish år 605 f Kr.
Både i Jerusalem och Babylon svärmar det av profeter som vill forma folkopinionen. En del av dessa börjar nu sprida förhoppningar om en snar återkomst för de deporterade i Babylon. Den stämning som skapas genom dessa profetior liknar vad psykologerna brukar kalla ”kognitiv dissonans”: trots att en stor deportation nyss inträffat och Babylon fortsätter att kasta sin skugga över medelhavsregionen i öster, lyckas man intala sig att freden väntar runt hörnet.
Profeten Jeremia, som kraftfullt dementerat alla rykten om en snar återkomst för de deporterade i Babylon, skickar en hälsning till de politiska delegationerna som kommit till Jerusalem för att överlägga med kungen av Juda. Vi får nu bevittna ännu en profetisk handling, denna gång med internationella implikationer. Jeremia binder okträn och lägger på sin nacke, en symbol för hur såväl Juda som de omgivande folken ska tvingas böja sina nackar under den väldige Nebukadnessars ok om de inte omvänder sig.
Det ska inte dröja länge förrän Jeremia utmanas till duell av de hovlojala profeterna i Jerusalem, som har helt andra besked att ge sina politiska ledare. Frågan kommer snart att ställas på sin spets: Vem är en sann profet och vem är en falsk?