En enkel väg mot målet
I vårt utforskande av Jesusbönens väg börjar det bli dags att säga något om resans mål. Enbart på första sidan i introduktionen till Filokalia nämner en av detta verks redaktörer, Nikodimos, ordet theosis fem gånger. Gudomliggörelsen, eller ”delaktigheten av gudomlig natur” med orden i Andra Petrusbrevets första kapitel, är ett av den ortodoxa traditionens mest signifikativa teologiska begrepp. Theosis är frälsning definierad som den delaktighet i Sonens gemenskap med Fadern som genom Andens nåd restaurerar den mänskliga naturen. Kallistos Ware skriver:
Det mål som kallas theosis – en verklig och omskapande förening med den levande Guden – utgör den enande tråden genom hela Filokalia.
Kallistos Ware skriver samtidigt att även om Jesusbönens mål kan tyckas avlägset för oss, och bortom vår fattningsförmåga, så är den en bön som ingen av oss har långt till. Som han uttrycker det: ”Enkel, rakt på sak och omedelbart tillgänglig.” Den är, med Ignatios Brianchaninovs ord, ”en trygg väg för nybörjare” och ”öppen för oss alla”. Vilka omständigheter vi än lever under är den ett konkret och praktiskt sätt att föra in Jesus i vårt dagliga liv. Att finna honom i allt. Ignatios skriver:
Öva dig att låta Jesusbönen bli ditt första ord, din första tanke och handling när du vaknar på morgonen … Upprepa bönen när du lägger dig på kvällen, somna i dess sällskap … Händer det att du får lite tid över? Låt den inte förskingras av lättjan. Använd den inte till dagdrömmeri och triviala sysslor! Bruka den till Jesusbönen.
Att färdas med Jesusbönen mot det mål som alltmer får oss att upptäcka vår egen och världens helighet, kräver ingen speciell kunskap eller förberedelse. Det är bara att börja!