Celibatären
Onsdagens läsning: Jer 16:1–13
”Du skall inte ta dig någon hustru”, hör vi Herren uttryckligen säga till Jeremia i dagens läsning. Profetens livsform var inte knuten till en viss föreställning om helighet, som om celibatären kunde leva mer hängivet än den som levde i äktenskap. Det behöver förstås mot bakgrund av uppdragets karaktär och utsatthet. I evangelierna sägs inget om något beslut hos Jesus att avstå äktenskap, men det är uppenbart att han lever som celibatär. Det finns uppdrag i Guds rike som kräver en så odelad uppmärksamhet att den kallade räcks celibatet som nådegåva. Så som kyrkan, med Paulus i spetsen, talar om äktenskapet som sakrament – en ikon av kärleken mellan Kristus och kyrkan – talar hon med samma apostel om celibatet som en karisma (1 Kor 7:7).
I Jeremias fall är celibatet en profetisk gest även i en annan mening. Vanligen är profeternas symboliska handlingar aktiva – de uppmanas att utföra något. Denna gång handlar det om att avstå från något. Jeremia har ingen avvisande hållning till äktenskap och familjeliv. I ett brev till sina landsmän i exilen riktar han uppmaningen: ”Ta er hustrur och avla söner och döttrar” (29:6). Och omedelbart innan Jerusalems fall sänder han ett tröstande budskap från sin fängelsecell på kungsgården: ”Här skall ännu en gång höras glada röster, jubelrop och bröllopsglädje” (33:11) Jeremia förtalar inte äktenskapet, men hans egen kallelse är en annan och framför allt ska han inte bilda någon familj på “denna plats”.
Förstod omgivningen vilket chockerande budskap Jeremias personliga beslut sände? På denna plats skulle alla som födde barn förlora dem. Vad man såg framför sig var en man, trettio år gammal, som vägrade gifta sig och bilda familj och därmed var dömd till ett liv i ofruktsamhet och isolering. I omgivningens ögon var det kulmen på Jeremias personliga tragedi. Hans livsbana skulle i fortsättningen bära dödens signum snarare än livets.
Men hans livsval dolde också ett annat budskap: äktenskapets djupaste mening är att ge livet vidare, att ”bygga upp och plantera”. Jeremias celibat blir ett drastiskt tecken, ett förebud om en kommande katastrof som skulle ”rycka upp och vräka omkull”.