Två mysterier
I kyrkans äldsta liturgier anspelas under eukaristifirandet på orden ur passionshistorien enligt Johannes om hur ”en av soldaterna stack upp sidan på honom med sin lans, och då kom det ut blod och vatten”. (Joh 18:33–34) I Ökenmässan upprepas orden när vin och vatten hälls i kalken. I Chrysostomosliturgin används en kniv som kallas “lansen” för att genomborra ”Lammet” – brödet – och skilja de olika delarna åt.
Prästmunken Gregorios skriver i sin kommentar till Den gudomliga liturgin:
I det ögonblick då celebranten genomborrar Lammet med lansen representerar han den romerske soldaten som stack sin lans i Jesu kropp på korset, ”och då kom det ut blod och vatten”. Det berättades om den helige Theodosius att vid detta ögonblick i den inledande delen av liturgin blev han så skakad att han bad att få lämna prästtjänsten.
En djupsinnig teologisk reflexion växte fram bland kyrkofäderna utifrån orden om blod och vatten som strömmade från Jesu öppnade sida. Blodet är försoningens tecken, vattnet det genom Anden livgivande dopets tecken. Samtidigt synliggörs i föreningen av blod och vatten hur Kristi två naturer, den gudomliga och den mänskliga, förenas utan sammanblandning eller förväxling.
Redan i den första kända beskrivningen av en söndagsgudstjänst, av Justinus Martyren på 100-talet, framhålls hur vin och vatten hälls i kalken, något som sedan alltid tillämpats i allmänkyrklig tradition, såväl i öst som i väst. Om vinet och vattnet skriver Gregorios: ”Dessa två mysterier skapar Kyrkan”. Han citerar därefter Johannes Chrysostomos:
Det blodet och det vattnet symboliserar dopet och eukaristin. Ur dessa två mysterier föddes kyrkan. Kristus skapade med andra ord kyrkan från sin sida, på exakt samma sätt som han skapade Eva från Adams sida. Så som Eva skapades medan Adam sov, skapades kyrkan från Kristi sida, han som var den nye Adam, vid hans död.
I Chrysostomosliturgin häller diakonen vin och vatten i kalken under de förberedelser som sker på det bord som kallas Prothesis, och säger samtidigt till prästen: ”Välsigna, Fader, denna förening”, varpå prästen välsignar vin och vatten som förenats i kalken.