Mitt och ditt
Vad innebär det att ha ett rätt förhållande till pengar? Den frågan har vi försökt ställa under årets julfasta. Pengar är givetvis inte onda i sig. Ingen av oss kan undvika pengar. Det är inte heller ovanligt att människor med mycket pengar är ytterligt generösa, medan den som har lite pengar kan vara ytterligt girig. Mammon står inte för pengar som sådana, utan för ett förhållande till pengar där gränsen mellan mitt och ditt hela tiden bevakas.
Varför står den fria marknaden i det omänskligas tjänst? Den reducerar oss till individer, upptagna av vad som är mitt och vad som är ditt. Eukaristin relativiserar gränsen mellan mitt och ditt, eftersom den relativiserar gränsen mellan mig och dig. Vi blir alla delaktiga i en och samma kropp.
I eukaristin är ingen enbart givare eller enbart mottagare. Linjen mellan mottagare och givare raderas ut. Som Cavanaugh uttrycker det: I eukaristin är Kristus både gåvan, givaren och mottagaren.
Eukaristin representerar ett annat rike, en alternativ social ordning och därmed ett radikalt annorlunda sätt att förhålla sig till pengar. Under den återstående tiden av julfastan ska vi se hur alternativa ekonomiska praktiker kan se ut i vår kultur.