Tolvdagarstomaten
Marknadens kommersialisering av varor och tjänster blir kanske allra tydligast när det kommer till mat. Det ska gå snabbt, vara högförädlat och alla grönsaker förväntas finnas tillgängliga året runt. Nu är 12-dagarstomaten en verklighet.
Konsumtionskulturens ledord är effektivitet, snabbhet, bekvämlighet. Något av det första och mest grundläggande i en vägran att acceptera de villkor marknaden underställer oss, är att odla ett annat sätt att förhålla sig till tiden och maten. I en antikommersiell kultur mäts tiden i djup, inte i minuter och timmar. Långsam matlagning, närproducerad och kemikaliefri mat, gästfrihet, måltider som får ta tid – sådant blir i sig subversiva praktiker i en värld dominerad av den fria marknaden och dess rastlösa jagande efter vinst.
Att bida tiden är en trotsig handling i en kultur där tid alltid är en bristvara. Precis som att iaktta sabbaten. Sabbaten är en konkretisering av det faktum att det alltid finns tid, hur mycket du än har att göra.