Linneklädnaden
I dagens läsning får Jeremia ett oväntat uppdrag. Han ska bege sig ut på shoppingrunda för att köpa nya kläder. ”Gå och köp dig ett höftskynke av linne och sätt på dig det, men låt det inte komma i vatten.” (Jer 13:1) Efter en tid talar Gud på nytt. Profeten ska nu bege sig till Ein Perat och gömma det i en bergsskreva. När han efter lång tid återvänder finner han linneskynket förmultnat.
Detta är första gången Jeremia utför en symbolisk handling, en form av icke-verbal profetia som kraftfullt kommunicerar Guds budskap. Linneskynket är inte bara profetens klädnad. Det symboliserar Guds klädedräkt: Guds folk är Guds klädnad. Eller med Irenaeus ord: ”Guds ära är den levande människan.”
”Varför fick Jeremia bära linneklädnaden omkring sina höfter?” frågar Origenes. Han svarar: ”För att visa hur Guds folk är som ett skydd för Gud. De står mellan Gud och dem som anklagar honom.” Det var i denna anda Etty Hillesum i koncentrationslägret under Andra världskriget kom att förstå sin kallelse som ”att ta ansvar för Gud”: att ge honom en skyddad plats mitt i all terror och skräck. Det är det omvända profetiska perspektivet. ”Gud är, trots allt, i trygga händer hos oss”, skriver hon två månader före sin död.