Kyskheten
Medan den första delen av Efraims fastebön är ett rop från botten av vår hjälplöshet, vänds den nu till att bli en bön om helande.
Det första läkemedlet är kyskheten. Ordet kommer av latinets castitas och står i vidare mening för den inre frihet som gör att man har kontroll över sig själv och därmed respekterar andra människors värdighet. ”I ett klimat av kyskhet behöver ingen känna sig utsatt för ett besvärande intresse.” (Anders Piltz) Kyskheten hjälper oss att rena kärlekens intentioner.
Kyskhetens motsats är distanslösheten och nyfikenheten. Den som saknar distans kliver oupphörligen in i andra människors liv. Även på andlighetens område uppträder inte sällan en besvärande distanslöshet. När allt ska torgföras och kungöras blir andligheten okysk och mister sin sälta. Guds moder är efterföljansvärd i sin kyskhet: ”Men Maria gömde och begrundade allt detta i sitt hjärta.” (Luk 2:19)