Den varmaste sommaren
EU:s klimatobservationsprogram Copernicus konstaterar nu att den gångna sommaren varit den varmaste som någonsin uppmätts på det norra halvklotet. I år förväntas dessutom väderfenomenet El Nino leda till att höstmånaderna blir varmare än vanligt.
”De vetenskapliga bevisen är överväldigande”, säger Samantha Burgess, biträdande chef för Copernicus. Hon menar att vi kommer att fortsätta se fler klimatrekord med frekventa och extrema väderhändelser som påverkar samhället och ekosystemen – tills vi slutar släppa ut växthusgaser.
I det läge vi befinner oss som mänsklighet, finns ett akut behov för oss som kyrka och kristna att se över vår eskatologiska grammatik. Det sätt på vilket vi talar om och förhåller oss till historiens slut. Begreppet eskatologi, sammansatt av de två grekiska orden eschaton, som betyder det yttersta, och logos, som betecknar ord eller lära – läran om den yttersta tiden – har inte så få obskyra avarter.
Redan i den tidiga kyrkan ser vi uttryck för en teologi om tidens slut som utlämnade de troende åt ett obestämt mått av meningslös tid att fylla ut i väntan på Kristi ankomst. Inte heller i vår närtid har det saknats förkunnelser om tidens slut som får det att skorra i det teologiska örat. Ett tal om att ”den här världen är ju ändå på väg mot sin undergång”, som gör oss blinda för vår kallelse att här och nu, kreativt och med ansvar, arbeta med och i vår omvärld mot en framtid som är alltmer transparent för Guds intentioner med den värld han skapat.
Kallelsen att låta våra liv formas av Guds framtid innebär att vårt sätt att leva som kristna inte är en fråga om att följa vissa etiska koder, något som lätt skapar slutna grupper och begränsar det kristna livet till ett sätt att bete sig. Det är snarare ett uttryck för vart vårt hopp sträcker sig mot.
I ljuset av en alltmer hotfull global uppvärmning behöver vi var och en ställa frågan: Hur kan mina livsval – mitt sätt att värma, kyla, resa, äta, odla, konsumera – bli tecken som visar hän mot det slut som inte innebär ödeläggelse utan transfiguration?