Angiveriet
En gång utfärdades ett bud i Sketis: ”Fasta den här veckan och fira sedan påsk.” Det hände sig att några bröder från Egypten besökte Abba Moses, och han lagade lite mat åt dem. När hans grannar såg röken meddelade de det till prästerskapet: ”Titta, Moses har brutit mot fädernas bud och lagat mat.” Prästerna sade: ”Vi skall tala med honom när han kommer.” När det blev lördag sade de som kände till Abba Moses framstående livsföring till honom inför folket: ”Abba Moses, du har brutit mot människornas bud men uppfyllt Guds.”
Denna berättelse, ur kapitel 13 i den systematiska samlingen av Apophthegmata Patrum, speglar ett grundläggande drag i öknens spiritualitet: friheten. När Abba Moses bryter mot den fastställda fasteregeln genom att laga till en måltid åt några besökare, är en del av bröderna snabba att anmäla honom för prästerna. Men de som känner honom vet bättre. Gästfriheten är lagen i dess fullhet.
Legalismens frestelse, med sitt släptåg av angiveri, har följt kyrkan genom historien. I den unga kyrkan hade den sin främsta bekämpare i Paulus. Genom sin radikala betoning av friheten i Kristus överskred han gång på gång de konventionella gränserna i sin tids religiösa och sociala kultur. Inte demonstrativt, för dess egen skull, men för att uppfylla det bud som sammanfattar alla. Han som varit den främste bland lagivrare hade erfarit att i Kristus är vi nya människor och definieras inte längre av lagar och regler.