San Masseo
Retreat med en grupp från Bjärka-Säby hos bröderna i San Masseo, Boses kloster i Assisi. I dag på morgonen firade vi mässa i klosterkyrkan från 1100-talet.
I vår lectio divina uppehåller vi oss i Johannesevangeliets sjätte kapitel, som ger den mest grundläggande undervisningen om eukaristins mysterium i hela Bibeln. Att denna undervisning hör samman med den måltid Jesus instiftar under påsken är de flesta teologer överens om, både i katolsk och protestantisk tradition, om än man inte alltid varit överens om hur den ska tolkas.
Vad menar Jesus när han säger att vi måste ”äta hans kött”?
Den historiska händelse Jesus anknyter till är berättelsen om hur folket i öknen, efter befrielsen från Egypten, dagligen får manna att äta under hela sin vandring genom öknen på väg mot det utlovade landet.
Hur smakade mannat? Som honung. Varför? Det var ett eskatologiskt bröd. Det vill säga, det smakade av framtiden, av det land som ”flyter av mjölk och honung”. Detta bröd hörde till ökenvandringen, när man väl nått fram till det utlovade landet slutade mannat att komma.
Om Jesu ord om att ”äta hans kött” varit menade att uppfattas som symboliska, hade han knappast anknutit till mannat i öknen. Det var inget symboliskt bröd som kom från himlen – det var verkligt bröd. På samma sätt tar vi emot Kristi verkliga kropp i eukaristins bröd – hur ofattbart och omöjligt det än låter!