Påsken i mässan
Under påsktiden läser vi alltid tre av breven i Nya testamentet: Första Petrusbrevet, Kolosserbrevet och Efesierbrevet. I gudstjänsterna på Bjärka-Säby sker detta i den dagliga vespern.
Aposteln Petrus är den som tydligast adresserar de döpta som ”ett heligt prästerskap”. Vad innebär det att vi genom dopet i vatten och Ande är präster? I det första förbundet var prästens identitet knuten till offertjänsten i templet. Denna tjänst förverkligade och förnyade folkets gemenskap med Gud. Här finns förebilden till alla döptas prästtjänst, och därför säger Petrus att även det nya förbundets präster skall ”frambära andliga offer” (1 Petr 2:5).
Vari består detta ”andliga offer”? För den tidiga kyrkans lärare var det uppenbart att det syftade på eukaristin, Kristi offer. Därför möts vi av uppmaningen i mässan: Låt oss be att Gud tar emot vårt och hela kyrkans offer.
Därmed är varje mässa en upprepning av påsken. Genom frambärandet av Kristi offer i eukaristin, och vår förening med detta, blir våra liv ”ett levande och heligt offer som behagar Gud” (Rom 12:1).