Mitt möte med Tomás Halík
Efter avresa från Linköping en tidig fredag morgon i maj angör tåget Berlins spektakulära Hauptbahnhof på Europaplatz 1 medan kvällen ännu är ung. Sedan jag 2018 upphörde att resa med flyg har tågresorna blivit det enda tänkbara färdsättet vid längre utflykter, underlättat av de numera flexibla interrailkorten. Det är aldrig en uppoffring. Under den tolv timmar långa resan läser jag korrektur på nästa utgåva av tidskriften Pilgrim och förbereder mig inför mötet med Tomás Halík.
Berlin är den naturliga platsen för en övernattning om resmålet, som vid detta tillfälle, är Prag. Det blir ett par timmars kvällspromenad i ett försommarljummet Berlin, innan tåget i gryningen nästa dag tar mig de fyra timmarna till Tjeckiens huvudstad.
Jag har alltså rest hit för att möta den sympatiske Tomás Halík, präst, teolog och professor i sociologi vid Karlsuniversitet, vars senaste bok – återigen – varit en av de mest uppmärksammade inom fältet för teologi och spiritualitet när den förra året kom på engelska: The Afternoon of Christianity – The Courage to Change. Den enda bok som hittills utgivits av Halík på svenska, Tålamod med Gud, utnämndes till årets teologiska bok i Europa 2012. Två år senare fick Tomás Halík det ansedda Templetonpriset.
En lika givande upplevelse som själva mötet med Tomás Halík och det samtal vi förde under en timmes tid i hans arbetsrum, var att delta i den söndagsmässa han firade kl 14 i Den helige Frälsarens kyrka, strax intill Karlsbrons ena fäste i centrala Prag. Här har han under mer än trettio år format en andlig miljö som överbryggat den olyckliga dikotomin mellan akademisk teologi och den levda tron. “Kyrkans framtid avgörs av om hon förstår det stora skiftet i vår tid, från religion till spiritualitet”, säger Tomás Halík och förtydligar:
Spiritualiteten är saven i trons träd, det som ger näring åt och levandegör trons bägge dimensioner: det sätt på vilket tron levs och reflekteras över, och trons praktik, manifesterad i de troendes engagemang i samhället, i ett gemensamt firande och i förkroppsligandet av tron i kulturen.
Kyrkan är fylld, till stor del av kategorin ”unga vuxna” när Tomás Halík leder ledigt liturgin och håller sin homlila ex tempore.Det är den gode herdens söndag i det romerska lektionariet. Såväl kvinnor som män, de flesta yngre, tjänstgör som ministranter runt altaret.
Något av det som berörde mig mest när vi efter mässan möttes för ett längre samtal var Tomás Halíks berättelser om vad som ledde honom från ateism till en kristen övertygelse. Nästa fastedag, på fredag, ska jag här försöka antyda något om det.
P.S. Fastebloggen övergår nu efter 14 år från WordPress till Substack. Det innebär att den som önskar kan få varje inlägg direkt i sin inkorg, givetvis helt kostnadsfritt. Om du på det sättet önskar prenumerera på Fastebloggen, gå in på https://fastebloggen.substack.com och anmäl dig. Fram till och med Apostlafastans inledning (16 juni) publiceras texterna parallellt på Substack och på denna plats.