Varför har detta hänt oss?
I vårt lektionarium fascineras vi i dag av dialogen mellan Gideon och Herrens ängel, återkommande i berättelsen enbart kallad ”Herren” (Dom 6:11–24). Det är en historia som inte bara får en komisk knorr av Gideons sätt att pröva om det verkligen är en ängel från Herren som visat sig. Den aktualiserar tidlösa frågor och erfarenheter.
Till att börja med, Gideons spontana reaktion inför ängelns hälsning ”Herren är med dig.”
– Om Herren är med oss, varför har då allt detta drabbat oss?
Vi hör inte om frågan ställs i en anda av uppgivenhet eller med en kritisk udd. Men vi känner igen oss i frågan. Hur ska vi förstå det svåra, rentav onda, som drabbar om nu Gud är med oss ”alla dagar” som han lovat? Eller är det, som Gideon misstänker, ett tecken på att Gud övergett oss? En liknande ambivalens anas i Martas urop till Jesus efter sin brors död: ”Om du hade varit här hade min bror inte dött.” (Joh 11:21)
I Ökenfädernas tänkespråk (Paradiset XV) berättas hur Antonios den Store, den förste munken, ställer en likartad fråga till Gud:
– Herre, hur kommer det sig att några dör efter ett kort liv medan andra blir mycket gamla? Varför är några fattiga medan andra lever i överflöd? Hur kom mer det sig att orättfärdiga lever i överflöd medan rättfärdiga lever i nöd?
Vilket svar får Antonios?
– Du har ingen nytta av att försöka förstå detta.
Vilket svar får Gideon? Inget alls. Herrens ängel ger intryck av att inte ens ha hört frågan, den kommenteras överhuvudtaget inte, istället uppmanas Gideon att fullgöra det han är kallad till.
Vad återstår efter mötet mellan Gideon och ängeln? Fler svar? Nej, men större trygghet. Guds replik på Gideons oroliga frågor är densamma som vi känner igen från otaliga andra berättelser i Bibeln: ”Du kan vara trygg. Var inte rädd” (Dom 6:23) Det hela slutar med att Gideon bygger ett altare åt Herren, och ger altaret det namn som varje altare där eukaristin firas har: Herren är trygghet.
Berättelsen är en påminnelse om att Guds svar aldrig är filosofiska, de är alltid pastorala. Att utforska Guds väsen är inte den kristna förkunnelsens uppgift. Utmaningen är att levandegöra hur Gud är inblandad i världen.
Bilden: rysk ikon föreställande Gideon.