Konsten att leva sida vid sida
Den som besöker de två tidigkristna baptisterierna i Ravenna – det ena från sent 300-tal, det andra från början av 400-talet – lägger märke till en intressant skillnad i hur Jesus avbildas när han döps av Johannes i Jordan. I det första baptisteriet avbildas Jesus med skägg, i det som uppförts något senare ser man honom som en ung man utan skägg (jämför bilden till höger med den i onsdagens text). I övrigt är likheterna mellan de två centrala dopmotiven stora, och man förstår att det som uppförts på 400-talet är inspirerat av det äldre.
Forskare menar att denna skillnad i konsten har en teologisk bakgrund. I Ravenna, liksom i andra städer i den västra delen av romarriket fanns ännu vid denna tid betydande arianska församlingar. Det vill säga, grupper av kristna som höll sig till den kristologi som framhöll att Jesus var lik Fadern men inte av samma väsen som Fadern. Det yngre av dopkapellen i Ravenna var uppfört av arianska kristna och kallas än i dag för det ”arianska baptisteriet”, medan det äldre som går under benämningen det “ortodoxa baptisteriet”, var uppfört på initiativ av biskopar och kejserliga företrädare som höll sig till den tro som formulerats vid kyrkomötet i Nicaea år 325. Arianernas teologi speglas i deras ikonografi: de ville – med rätta – framhålla Jesu mänsklighet, att Kristus är en av oss. Deras svårighet var att se hur han kunde vara just det och på samma gång ”Gud av Gud”.
Vad de historiska källorna från Ravenna under denna period visar är hur förhållandet mellan de två grupperna kunde präglas av tolerans och respekt, inte av fientlighet som var fallet på många platser. Arianerna i Ravenna hade sina egna biskopar, kyrkor och dopkapell, och verkade sida vid sida med dem som tillhörde den ”katolska” kyrkan, det vill säga huvudfåran inom kristenheten.
En av ekumenikens stora utmaningar är att leva med de olikheter som är ofrånkomliga medan vi alla ännu är på väg. När vi oavbrutet avkräver varandra åsiktsförklaringar – ”Är du med oss eller mot oss?” – och låter våra skilda synsätt bli skäl att stigmatisera varandra, visar Jesus på en annan väg: ”Den som inte är mot oss, han är för oss.”