Att skapa eller inte skapa
Innebär Guds frihet att Gud kunde ha avstått från att skapa världen?
Frågan kan tyckas filosofisk, men Philip Sherrard menar att den är viktig att ställa. Den har att göra med Guds vara såväl som med skapelsens vara. Om Gud är Skapare – även innan han skapar något – vore det då möjligt för Gud att inte skapa? Vi kunde lika gärna ställa frågan: Om Gud är kärlek, vore det då möjligt för Gud att inte älska? Philip Sherrard skriver:
Att Gud skapar världen innebär att han inte kunde annat än skapa världen. Den skapande akten styrs varken av nödvändighet eller av tvång, den tillhör fullheten av Guds liv. För Gud, som har makten att skapa, vore det inte möjligt att inte vara Skapare.
Om skapelsen alltså är en manifestation av Guds eget vara kan det aldrig finns något motsatsförhållande mellan Gud och den skapade världen. Bara synergi och ömsesidighet. Skapelsen sker inte utanför Gud, den sker inom Gud och kan därför inte fortleva utanför Gud. En skapelseteologi som redan Paulus satte ord på: ”Det är i honom vi lever och rör oss och är till.” Eller som Philip Sherrard uttrycker det: ”Om Guds rike kan komma på jorden, beror det på att jorden djupast sett är Guds rike.”
De dualistiska föreställningar som påverkat så mycket västlig teologi hör samman med idén att den skapade världen är något helt utanför Gud. Men om allt skapat är rotat i Gud, utan att vara identiskt med Gud, innebär det att Gud i en mening är vad han skapar. Även här kan dock Jesu ord vara på sin plats: ”Den som kan må tillägna sig detta.”